How, you ask, is coverage of Hong Kong’s “Occupy” movement — the so-called “umbrella revolution” — shaping up inside China? Well, here we go.

First for a bit of trivia. The term “umbrella revolution,” or yusan geming (雨伞革命), which emerged on social media on September 28th, when Hong Kong police used tear gas and pepper spray against protesters who defended themselves with umbrellas — and which has since been further popularized by both Hong Kong and international media — has only ever appeared in three mainland news items. All of these were issued by the official China News Service between October 3 and October 5, as follows:

October 3 — “10 Questions About Hong Kong’s ‘Occupy Central'” (香港“占中”十问)
October 4 — “Color Revolution: Western Media Label Hong Kong’s ‘Occupy Central'” (颜色革命:西方媒体定性香港“占中”)
October 5 — “Western Media Define Hong Kong’s ‘Occupy Central’ as a Color Revolution” (西方媒体定性香港“占中”为“颜色革命”)

student protesters
This photo of student protesters in Hong Kong did not appear in China’s media, though like photos might have appeared (briefly) on social media.

In fact, though issued on separate days, the October 4 and 5 news releases are virtually identical. So we have in essence two articles using the term “umbrella revolution,” both of which frame coverage of ‘Occupy Central’ by “Western media” as exposing the “British and American intention of promoting the transformation of ‘Occupy Central’ into a so-called ‘color revolution.'”